Op weg naar Cat Ba Island

17 juli 2015 - Cat Ba National Park, Vietnam

We worden om 6 uur in de ochtend opgehaald door een bus die ons naar Haiphong brengt. Op zich weer een hele belevenis want dit is een bus waar iedereen die langs de route staat, kan instappen en dit zonder dat de bus echt stilstaat dus ook oudere mensen worden in de rijdende bus gesleurd. Halverwege stoppen we op de "snel"weg omdat de chauffeur en zijn compagnon - die de mensen helpt bij het in en uitspringen - moeten plassen naast de bus.

Na een lange enerverende busrit van een uur of vier worden we in Haiphong met een taxi naar de "speed"boot gebracht. De taxi chauffeurs (Kenneth zit bij twee Franse toeristen) weten ons toeterend en sjezend door de stad te lozen.

We zijn te vroeg voor de boot en worden op een "terras" met kleine plastic stoeltjes gezet. We bestellen wat drinken. Er is wat verwarring over de vertrektijd van de boot maar uiteindelijk kunnen we mee in de boot van 11:10. We zijn niet de enige en kunnen er nog net bij. Het is niet echt een relaxt boot tochtje maar de boot gaat lekker snel en we zijn in een half uurtje op cat ba island.
Op Cat ba island worden we met een bus in een kwartiertje naar Cat Ba town gebracht.

Als we daar zijn nemen we een elektrische taxi (grote golfcar) die we teveel betalen om ons over een berg in 5 minuten naar de volgende haven te brengen. In deze haven regelen we een soort vissersbootje om ons naar een gedeelte van het eiland te brengen waar je eigenlijk alleen met de boot kan komen. Terwijl de visser zit te wachten regelen we flessen water en stokbroodjes met gebakken ei om op te eten op het bootje.
De boottocht duurt een half uur en is echt schitterend. We varen tussen allerlei bergen met grotten door.

Vanuit de boot stappen we op de fiets om in een half uurtje door de bergen naar ons resort te fietsen. Onze bagage wordt even later met scooters opgehaald.

In onze kamers komen we even rustig bij en om 7 uur eten we bij het resort. Daarna spelen we een spelletje kaart. Tijdens het kaarten valt er wat bij Berry op schoot, Marcel en Berry kijken er naar en schrikken zich allebei rot, het is een grote salamander of kleine leguaan! Lengte meer dan 40 cm en hij blijft gewoon op schoot zitten. Berry vliegt op en begint te springen. Marcel vliegt met plastic stoel achterover, breekt alle vier de poten af en ligt plat op z'n rug! Beest schrikt en vlucht de keuken in.